Tuinbouw Primaviera - De Bloemistenkwekerij - 40 ha locatie Rijsenhout drie fasen
   

Nieuwsbrief 2 december 2010

Beste relatie,

Zoals u zult zien is de nieuwsbrief van De Bloemistenkwekerij gegoten in een nieuwe lay-out.
Dit om de efficiëntie en de leesbaarheid van onze nieuwsbrief te verbeteren. Wij wensen u veel leesplezier!


   

Versterking team
De Bloemistenkwekerij groeit. We merken dit ook in de uitbreiding van activiteiten op de diverse gebieden van commercie, techniek en organisatie waarop we actief zijn. Wij zijn hierom zoekende naar een versterking van het team die de processen in de dagelijkse gang van zaken in De Bloemistenkwekerij kan leiden.

Een belangrijk taakgebied zal de onderlinge afstemming worden, met daarbij het bewaken van de doelstellingen zoals we die met elkaar vastgesteld hebben. Daarnaast zal hij of zij ook op één van de gebieden inhoudelijk actief worden. Via deze nieuwsbrief houden we u hiervan graag op de hoogte. Als u zelf in uw netwerk over relevante contacten beschikt, horen we dat graag van u.

Directe verkoop
Het is geen verrassing: het is niet gemakkelijk om met bestaande of nieuwe producten in de bestaande markt op zoek te gaan naar nieuwe afnemers. We zien dit met elkaar wél als een belangrijke manier om de afzetorganisatie rond de Bloemistenkwekerij nu al op te kunnen starten, voor de realisatie van de kwekerij zelf.

Elke speler nu heeft bestaande belangen en bestaande concurrenten, waarmee je vergeleken wordt. Dit geldt voor handelspartijen, kwekers en veredelaars. De verkoper, ofwel handelaar, van tuinbouwproducten kan niet te hoog aanbieden, omdat dat gevolgen heeft voor de afzet aan zijn klanten. De kweker wil een eerlijke prijs voor zijn product. Deze bedragen komen in de huidige keten zelden overeen. Het vinden van gelijke belangen en uiteindelijk een gezamenlijk belang, waardoor deze bedragen wel bij elkaar komen, is de uitdaging in de komende periode.

Dit merken wij in onze contacten bijvoorbeeld over de aangeboden rozen bij Frederique’s Choice. Ook merken wij een dergelijke uiteenlopende belangen met het in de markt zetten van een nieuwe soort van Berbée Amarylliscultures. Een dubbelbloemige, grootbloemige, rode amaryllis is rond Kersttijd gewild. Het beheersen van de goede verwachtingen is essentieel. De genoemde Amaryllis (Double Delight) heeft, net als meerdere dubbelbloemigen, een wat kortere lengte. Die wordt dan onmiddellijk vergeleken met bestaande, enkelbloemige varianten, waardoor een nieuw, onderscheidend product, toch moet concurreren met niet-vergelijkbare soorten. Dit is een van de vele leerervaringen op dit gebied.

Marketing in Sierteelt
Een van de belangrijkste aandachtspunten uit het concept van De Bloemistenkwekerij is het aanbieden van vernieuwende en nicheproducten op een onderscheidende wijze. Om dat te kunnen bereiken moeten de leerervaringen (zie punt over directe verkoop) goed vastgelegd worden. Ook de diverse belangen en mogelijke wensen van partijen moeten goed in kaart gebracht worden. Om dit goed gestructureerd te doen, wordt de hulp van een marketingspecialist ingeroepen.

Joep Hendricks is al vele jaren actief als marketeer. Na een opleiding aan de WUR, heeft hij voor bijvoorbeeld KLM een nieuwe dienst ontwikkeld, waardoor de markt werd vergroot en er vraag ontstond. Voor andere spelers in de markt is hij op dit moment actief betrokken bij de productimplementatie van nieuwe soorten.

Gezamenlijk zullen een twee- of drietal cases worden opgebouwd. Per case wordt, in een andere markt of met een andere product-marktcombinatie, een werkwijze en oplossing gezocht om de geconstateerde marktvraag in te kunnen vullen. Dit gezamenlijk wordt gebruikt voor het businessplan, zoals dat vanaf de komende periode wordt samengesteld. De bestaande elementen (visie, strategie, exploitatiebegroting etc) worden daarin gecombineerd met de commerciële activiteiten, die nu worden ontwikkeld.

Retailconcept
Op het gebied van het retailconept van De Bloemistenkwekerij zijn er vorderingen gemaakt met de exploitatiebegroting en wordt er een aanzet tot de inrichting van de winkels. De Bloemistenkwekerij is daarvoor in gesprek met Confetti, een beoogd partner voor deze taak. Confetti staat onder meer bekend om zijn veelzijdige projecten op het gebied van bedrijfsinrichting.

Zo hebben zij een vernieuwende en innovatieve invulling weten te geven aan de campus van Priva in De Lier. Het bewijs dat zij ook in andere markten een kale winkel met een merk kunnen verbinden is te zien in hun winkelinrichting van het sportmerk Nike en schoenenmerk Sneakers. Ook is er met diverse specialisten een gesprek geweest over het opzetten van exploitatiebegrotingen voor toekomstige winkels. Daarvoor is nu een eerste concept gereed. Dit wordt met een retaileconoom doorgenomen, om de geschiktheid voor formules na te gaan.

Nieuwjaarsbijeenkomst
Net als in 2010 willen we ook begin 2011 u allen weer uitnodigen voor een informatieve en vooral informele nieuwjaarsbijeenkomst. Van 25 tot en met 29 januari is de IPM in Essen. In onze datumkeuze zullen we hier rekening mee houden, zodat we u allen kunnen verwelkomen. We houden u via de nieuwsbrief op de hoogte!

Als u vragen of opmerkingen heeft of op een van de bovenstaande punten samen met uw bedrijf een bijdrage wil leveren, dan vragen wij u om bericht achter te laten op: t.kester@bloemistenkwekerij.nl of p.vanwilligenburg@bloemistenkwekerij.nl Ook kunt u telefonisch contact opnemen met Ton Kester op 06-54325339 of Pepijn van Willigenburg op 06-48279102

De Stichting Glashelder

 
Wilt u de nieuwsbrief niet langer ontvangen, meldt u dan af bij info@bloemistenkwekerij.nl