Meer zicht op de wensen van de afnemer
De bloemisterij heeft moeite om zich overeind te houden door het groeiende aanbod van goedkope sierteelt in onder meer supermarkten, tuincentra en benzinestations. Deze vaak kwalitatief mindere producten worden ingekocht tegen een lage prijs. De bloemist kan de concurrentie voorbij streven als hij zijn vakmanschap combineert met een onderscheidend en kwalitatief hoogwaardig product.
Marktpartij Fleura-Metz is dagelijks actief om bloemisten in hun behoeften te voorzien. Zij herkent de vraag naar hoge kwaliteit, versheid en een brede keuze met veel exclusieve soorten. Verder wil de bloemist graag bestellen per soort en in kleine eenheden. Tot slot staan een snelle en efficiënte distributie tot aan de winkel, hoog op zijn lijstje. De Bloemistenkwekerij kan – samen met de diverse partners - in die behoeften voorzien. Door het veelzijdige aanbod én de eigen afzetorganisatie.
Normaliter teelt de kweker zijn product, brengt die naar de veiling en legt het lot van zijn kweek in handen van een wisselvallig kloksysteem. De prijs van de snijbloem is daarmee mede afhankelijk van de wijze waarop de veiling het product presenteert. Bovendien zorgt dit systeem ervoor dat kwekers concurrenten zijn van elkaar. In het concept van De Bloemistenkwekerij is die onderlinge concurrentie verdwenen. Waar het vooral om gaat, is dat de eigen afzetorganisatie van De Bloemistenkwekerij meer grip geeft op gehele afzettraject. De deelnemende kwekers zijn daardoor minder afhankelijk van (onzekere) externe factoren.
De producten uit De Bloemistenkwekerij worden uiteindelijk verkocht via verscheidene kanalen. Via de groothandel, de bloemenwinkels en arrangeurs en rechtstreeks naar de consument. De belangrijkste afnemers zijn bloemenwinkels en arrangeurs. In De Bloemistenkwekerij wordt vraaggestuurd geproduceerd. Daarom is er ook een belangrijke rol weggelegd voor een afdeling ‘Marketing & Sales’ die continu relevante marktinformatie verzamelt. Het doel is de behoeften van de afnemer beter te kennen en hierop in te spelen. Door het leveren van toegevoegde waarde kunnen afnemers op een winstgevende manier tevreden worden gesteld. Vanuit dat oogpunt wordt het brede, eigen assortiment bekeken en in overleg met de deelnemers aangepast.
Met één kweeklocatie voor een heel assortiment heeft De Bloemistenkwekerij een grote voorsprong op huidige kwekerijen en telersverenigingen. Potentiële kopers kunnen immers in een keer, heel overzichtelijk, het gehele assortiment zien. De Bloemistenkwekerij fungeert als ‘etalage’. Los daarvan zullen afnemers vooral kiezen voor De Bloemistenkwekerij omdat ze te maken hebben met een betrouwbare toeleverancier die tegelijkertijd vernieuwend is qua assortiment.
Veel bloemisten lopen tegen kwaliteitsproblemen aan. Regelmatig krijgen zij oude bloemen aangeleverd. Omdat de groothandel deze – in afwachting van een hogere prijs – eerst nog een paar dagen in de koelcel heeft gehouden. Eind van de week heeft de groothandel graag de koelcel leeg, terwijl de bloemist dan juist zijn belangrijkste verkoopdagen tegemoet gaat. Ander lastig punt is hoe rijp of rauw de bloemen worden aangevoerd. Trosrozen bijvoorbeeld, worden vaak rauw aangevoerd, terwijl de consument graag wil dat zijn trosrozen goed open komen en bloeien.
Het bloemenmerk ‘Naturals’ stelt met haar unieke assortiment, winkels en werkwijze de consument volledig centraal. Naturals werkt met vakmensen en gaat – zoals ze zelf zegt – voor origineel vormgegeven, prachtig ingepakte, kleurige, geurige en inspirerende producten. Betaalbaar en van topkwaliteit. Directeur Mark Kolster is zeer geïnteresseerd in het concept van De Bloemistenkwekerij. Omdat het in zijn behoefte aan een modern en innovatief assortiment kan voorzien. Verder werkt Naturals met vaste verkoopprijzen. Hierdoor kunnen bepaalde producten volgens een ‘kostprijs +methode’ bij de Bloemistenkwekerij gerealiseerd worden. De Bloemistenkwekerij is ook een prima omgeving voor een ‘demowinkel’. Daar kan het groeiende Naturals merk toekomstige bloemisten opleiden.